Wednesday, November 27, 2013

Cerita Terengganu : Dolah dibelasah emak


Jom baca karangan dalam bahasa Terengganu!!! Kalau sape2 tak paham tu paham2 kan aje la ye...hehehe

Riuh dammak mok duk crite ke ayoh, Ambe takdi tubik dari bilik air napok pitu dapo tbuke, pahtu ambe jengok lluo, napok cahaye lapu suluh bromoh!! ade orang klubung nge kaing plekak, duk tekhendak-khendakkkk..mende agi, ambe pung capa batang nyapuh, buleh sakiklahhhh..Pok mung pung, dari ari tu doh ambe duk pok pek pok pekkk kabbo, saling gok papang lata sekeping tu..repuk blubang doh..tu yang ambe ingak ade orang nok mari skodeng..Mung pulok Loh, skale payoh beno nok bangung subuh, kalu dok ggego rumoh teppik ke mung..dok bangung smayang subuh awal-awal..subuh gajoh sokmo!! tah ke tu pulok nye blebe..kata Dolloh dalang ati..dohlah tengoh sakik ning..atah blakang kene bahang nge nyappuh, atah palle bekok cobbong bicuk, tratuk...Pahtu, ayoh dia pulok siasak dia macang polih, mung wak mende Loh, bromoh tu gelak-gelak ari ning?..kita nok tengok pukakkkk...ingak kekgi nok gi tahang kat alor nung, Dolloh kabbo belang khissing kinyih sakiktang, adik dia, Denang pulok kabbo...Owohhhhh..billo atah blakang mung, mesti kuak giler mok katok takdi, ork? Dolloh koho sakik ati tengok ke muka nganjing Denang, duk senggeh-senggeh..nye nyeh sungguhlah budok sorang ning!! Gi lah mandi dulu nung..kata mok dia..lepah smyang kang, como obak...obak ada atah blebah dinding tu..doksoh beng gi tahang pukak lah ari ning, lagipung pukak tu, lama ngak doh dok guna, pohu doh gamok nyer..


Haaaa.... ada paham??? Orang Ganu kalu dop paham tu soh beng ngaku org Ganu ah...wi nyepak bbutir br tau....lol...

Ok aku rase ramai yg tak paham karangan ni memandangkan Terengganu hanya lah 1 negeri dr 14 negeri di Malaysia ni... Tapi org2 Klate still boleh paham lg bahse ni...org pahang aku tak tau la tapi kalau belah2 kuantan ni still boleh phm lg aku rase...kat sini aku kasi skali la translate ke dlm bahasa melayu standard...

Translation nye lebih kurang berbunyi spt di bwh...

bukan main lagi mak duk crite kt ayah, td mak kuar dr blk air nmpk pintu dah terbukak, pastu mak gi tgk kt luar, nmpk cahaya lampu suluh kt bwh umah!! mak pn gi amek batang penyapu, mmg blh sakit lahhh... ayah ko ni pn, dr hari tu lg mak dah bebel2 ckp, tkr gk la papan lantai sekeping tu..reput sgt dah berlubang dah ni..tu yg mak igt ade org nak dtg mengintai..ko ni pulak Dolah, slalu ssh sgt la nk bgn subuh, kalo tak bergegar umah jerit kt ko...tak bgn smbhyg subuh awal2...slalu subuh gajah jela!! smpi ke situ lak bebel...kata Dolah dlm hati..dah la tgh sakit ni..atas blkg ni dah kena tibai gn penyapu, kpale ni lak bengkak benjol, terhantuk..pastu lak ayah ni soal aku dah mcm polis dah, ko wat pe Dolah, bwh umah tu gelap2 hari ni? Dolah nk tgk pukat...igt japg nk gi tahan pukat kt alur sana, kata Dolah smbl menahan kesakitan yg amat, adik dia, Adnan lak ckp..wahhhh...berbirat atas blkg ko, mst kuat gile mak belasah td, kn? Dolah lg sakit hati tgk muka menganjing Adnan, tersengih2..nyakitkan hati btol la bdk sorg ni!! gi la mandi dulu Dolah..kata mak..lps smbhyg nanti, sapu ubat..ubat ade atas palang dinding tu..tak yah la gi tahan pukat hari ni...lgpn pukat tu, dah lame sgt dah tak guna.. dah reput dah agaknye...


Macam mane? paham? kalau tak paham lagi udah la...malas aku layan :p

AKU BANGGA DI LAHIRKAN SEBAGAI ANAK TERENGGANU!!!

Sponsor Links

Learn Photoshop In Just 2 Hours
Master The Basics Of Adobe Photoshop In Under 2 Hours With Easy To Follow Instantly Accessible Online Video Tutorials!
Need to see to believe!
http://www.learnphotoshopnow.com

The CopyCat Cookbooks: Fast Food Recipes
Over 500 Recipes From All Of America's Most Popular Restaurants And Fast Food Chains
Great Sales Page - Great Value - Wide Open Niche!
http://www.fastfoodrecipes.net

Complete Guide To Making Money While You Sleep
330-page EBook (over 115,000 Words)
Absolutely Packed With Info And Ideas On All Aspects Of Making Money While You Sleep!
http://www.money-while-you-sleep.biz/complete-guide.html