Wednesday, November 27, 2013

Cerita Terengganu : Dolah dibelasah emak


Jom baca karangan dalam bahasa Terengganu!!! Kalau sape2 tak paham tu paham2 kan aje la ye...hehehe

Riuh dammak mok duk crite ke ayoh, Ambe takdi tubik dari bilik air napok pitu dapo tbuke, pahtu ambe jengok lluo, napok cahaye lapu suluh bromoh!! ade orang klubung nge kaing plekak, duk tekhendak-khendakkkk..mende agi, ambe pung capa batang nyapuh, buleh sakiklahhhh..Pok mung pung, dari ari tu doh ambe duk pok pek pok pekkk kabbo, saling gok papang lata sekeping tu..repuk blubang doh..tu yang ambe ingak ade orang nok mari skodeng..Mung pulok Loh, skale payoh beno nok bangung subuh, kalu dok ggego rumoh teppik ke mung..dok bangung smayang subuh awal-awal..subuh gajoh sokmo!! tah ke tu pulok nye blebe..kata Dolloh dalang ati..dohlah tengoh sakik ning..atah blakang kene bahang nge nyappuh, atah palle bekok cobbong bicuk, tratuk...Pahtu, ayoh dia pulok siasak dia macang polih, mung wak mende Loh, bromoh tu gelak-gelak ari ning?..kita nok tengok pukakkkk...ingak kekgi nok gi tahang kat alor nung, Dolloh kabbo belang khissing kinyih sakiktang, adik dia, Denang pulok kabbo...Owohhhhh..billo atah blakang mung, mesti kuak giler mok katok takdi, ork? Dolloh koho sakik ati tengok ke muka nganjing Denang, duk senggeh-senggeh..nye nyeh sungguhlah budok sorang ning!! Gi lah mandi dulu nung..kata mok dia..lepah smyang kang, como obak...obak ada atah blebah dinding tu..doksoh beng gi tahang pukak lah ari ning, lagipung pukak tu, lama ngak doh dok guna, pohu doh gamok nyer..


Haaaa.... ada paham??? Orang Ganu kalu dop paham tu soh beng ngaku org Ganu ah...wi nyepak bbutir br tau....lol...

Ok aku rase ramai yg tak paham karangan ni memandangkan Terengganu hanya lah 1 negeri dr 14 negeri di Malaysia ni... Tapi org2 Klate still boleh paham lg bahse ni...org pahang aku tak tau la tapi kalau belah2 kuantan ni still boleh phm lg aku rase...kat sini aku kasi skali la translate ke dlm bahasa melayu standard...

Translation nye lebih kurang berbunyi spt di bwh...

bukan main lagi mak duk crite kt ayah, td mak kuar dr blk air nmpk pintu dah terbukak, pastu mak gi tgk kt luar, nmpk cahaya lampu suluh kt bwh umah!! mak pn gi amek batang penyapu, mmg blh sakit lahhh... ayah ko ni pn, dr hari tu lg mak dah bebel2 ckp, tkr gk la papan lantai sekeping tu..reput sgt dah berlubang dah ni..tu yg mak igt ade org nak dtg mengintai..ko ni pulak Dolah, slalu ssh sgt la nk bgn subuh, kalo tak bergegar umah jerit kt ko...tak bgn smbhyg subuh awal2...slalu subuh gajah jela!! smpi ke situ lak bebel...kata Dolah dlm hati..dah la tgh sakit ni..atas blkg ni dah kena tibai gn penyapu, kpale ni lak bengkak benjol, terhantuk..pastu lak ayah ni soal aku dah mcm polis dah, ko wat pe Dolah, bwh umah tu gelap2 hari ni? Dolah nk tgk pukat...igt japg nk gi tahan pukat kt alur sana, kata Dolah smbl menahan kesakitan yg amat, adik dia, Adnan lak ckp..wahhhh...berbirat atas blkg ko, mst kuat gile mak belasah td, kn? Dolah lg sakit hati tgk muka menganjing Adnan, tersengih2..nyakitkan hati btol la bdk sorg ni!! gi la mandi dulu Dolah..kata mak..lps smbhyg nanti, sapu ubat..ubat ade atas palang dinding tu..tak yah la gi tahan pukat hari ni...lgpn pukat tu, dah lame sgt dah tak guna.. dah reput dah agaknye...


Macam mane? paham? kalau tak paham lagi udah la...malas aku layan :p

AKU BANGGA DI LAHIRKAN SEBAGAI ANAK TERENGGANU!!!

Saturday, November 23, 2013

Jasad Para Sahabat Masih Utuh


BANJIR MADINAH 2013 - JASAD PARA SAHABAT NABI TIMBUL MASIH UTUH DAN BERDARAH | Waktu terjadi banjir di Madinah, kubur 70 orang keluarga Perang Uhud itu dilanda banjir. jasad para sahabat timbul keluar dalam keadaan masih utuh kerana mereka dikuburkan di kawasan padang pasir.

Selepas banjir surut, darahnya masih mengalir harum dan dikuburkan semula tetapi sudah tidak ditandai nama-nama jenazah tersebut dan yang ditandakan kerana dikenali cuma 2 sahaja iaitu Saidina Hamzah RA kerana diketahui dengan luka didadanya, badannya tinggi besar.

Jasadnya masih berdarah dan harum. Bahkan tangannya masih menekup lukanya akibat terkena tombak, yang masih keluar darah. Walaupun sudah beberapa ribu tahun.
Dan yang satu lagi adalah Abdullah bin Jaz RA kerana diketahui telinga dan hidungnya terpotong akibat diikat benang. Kedua orang inilah yang sekarang nisannya ada di Uhud. Jadi kalau sekarang kita berziarah ke Gunung Uhud, hanya ada 2 nisan saja.

Sebuah “Kesaksian” Dr Thariq As-Suwaidan dalam kasetnya yang amat berharga “Qisshatun Nihayah” yang dinukil secara langsung dari Syaikh Mahmud Ash-Shawaf menyebutkan peristiwa besar yang dialami oleh sebahagian ulama dalam penguburan semula sebahagian sahabat yang gugur syahid di perang Uhud.

Bagaimana mereka menyaksikan para sahabat setelah 1400 tahun berlalu, bagaimana jasad mereka seperti sedia kala tanpa perubahan, tanpa pembusukan. Sebagai bukti nyata atas kebenaran berita gembira dari Nabi Muhammad SAW kepada para syuhada, bahawa bumi tidak memakan jasad mereka.

Berikut adalah sebahagian dari kaset pembicaraan Dr Thariq As-Suwaidan tentang peristiwa tersebut. “Syaikh Mahmud Ash-Shawaf telah menyampaikan kepada kami bahwa dia adalah salah seorang yang diundang daripada kalangan ulama besar untuk pemakaman semula para sahabat yang gugur syahid di perang Uhud di kompleks kuburan syuhada Uhud iaitu sebuah kawasan perkuburan yang terkenal.

Kerana dilanda banjir, maka sebahagian jasadnya timbul ke permukaan. Para ulama diundang untuk menguburkan semula para sahabat tersebut. Beliau berkata ”Di antara orang yang aku kuburkan adalah Hamzah RA, badannya besar, kedua telinga dan hidungnya terpotong, perutnya terbelah, dia meletakkan tangannya di atas perutnya.

Ketika kami menggerakkannya dan mengangkat tangannya, darahnya mengalir. Aku menguburkannya bersama sahabat-sahabat lainnya yang gugur syahid di Uhud.” Dr Thariq As-suwaidan berkata, ”Ini adalah perkara yang terbukti secara mutawatir dan dengan mata kepala. Semoga Allah SWT menyampaikan kita semua ke darjat para syuhada.

Syaikh Mahmud telah menyampaikan kepada kami tentang aroma harum misk yang berasal darinya ketika darah mengalir dari jasad Hamzah RA.” SubhanAllah, setelah 1400 tahun lebih, betapa agungnya Engkau ya Allah. Alangkah besarnya kekuasaan-Mu, Maha suci Engkau.

Betapa utamanya, betapa mulianya, Allah memberikannya kepada para syuhada. Jika seperti itu kemuliaan jasadnya yang terpendam di perut bumi yang tak seorangpun melihatnya, lalu bagaimanakah dengan kemuliannya di surga yang luasnya seluas langit dan bumi.

Selamat bagi yang telah melihat sahabat mulia ini, Hamzah bin Abdul Mutthalib RA pakcik Rasulullah SAW Jasad Syuhada Yang Tidak Mengalami Pembusukkan Jabir bin Abdillah bercerita, ”Menjelang perang Uhud, ayahku memanggilku pada malam hari. Ia berkata: ’Aku merasa akan menjadi orang yang paling pertama gugur di antara para sahabat Nabi SAW.

Sungguh aku tidak meninggalkan sesuatupun yang lebih kusayangi selain engkau, disamping Nabi Muhammad SAW. Sesungguhnya aku memiliki hutang, maka lunasilah. Dan bersikap baiklah kepada saudara-saudara perempuanmu.’ Keesokan harinya, ia pun menjadi orang yang pertama gugur.

Ia dimakamkan bersama orang yang lain dalam satu lubang kubur. Tetapi hatiku merasa kurang selesa membiarkan ayahku berkongsi lubang kubur bersama orang lain. Enam bulan kemudian, aku membongkar makamnya dan mengeluarkannya. Ajaib, jasadnya masih tetap utuh sama seperti pertama kali aku menguburkannya.” (Hadis Riwayat Bukhari, Fathul Bari, 3/214 )

Petikan hadis di atas membuktikan di mana ayah Jabir RA terbunuh dalam perang Uhud dan ketika enam bulan kemudian makamnya dibongkar, maka jasadnya tetap utuh. Enam bulan adalah waktu yang lama di mana tubuh mayat seharusnya sudah hancur.

Penelitian membuktikan bahwa 24-36 jam pertama mayat dikuburkan, maka bola mata mulai menonjol dan kornea menghitam. Cabang-cabang urat nadi mulai terlihat di perut dan dada. 2-5 hari berikutnya, wajah dan seluruh tubuh menggelembung, dari tubuh mayat keluar bau busuk. Setelah melewati 5-10 hari, kulit mulai rapuh dan tubuh dilitupi larva.

Organ-organ tubuh meleleh ke tanah dan mulai menyisakan tulang saja. (dinukil dari buku Ushuluth Thibbisy Syar’i, Dr. Muhammad Ahmad Sulaiman) CATATAN - Dalam buku sejarah bencana banjir pertama kali terjadi pada tahun 46 Hijrah atau 667 Masehi atau 43 tahun setelah Perang Uhud yang ceritanya mirip, iaitu jasad jasad mereka mengapung.

Sponsor Links

Learn Photoshop In Just 2 Hours
Master The Basics Of Adobe Photoshop In Under 2 Hours With Easy To Follow Instantly Accessible Online Video Tutorials!
Need to see to believe!
http://www.learnphotoshopnow.com

The CopyCat Cookbooks: Fast Food Recipes
Over 500 Recipes From All Of America's Most Popular Restaurants And Fast Food Chains
Great Sales Page - Great Value - Wide Open Niche!
http://www.fastfoodrecipes.net

Complete Guide To Making Money While You Sleep
330-page EBook (over 115,000 Words)
Absolutely Packed With Info And Ideas On All Aspects Of Making Money While You Sleep!
http://www.money-while-you-sleep.biz/complete-guide.html