Saturday, November 12, 2011

Rokok oh rokok!

Rokok oh rokok! Aku tak paham lah kenapa manusia ni suka sangat hisap rokok. Walaupun bukan semua yang hisap rokok tapi boleh dikatakan setiap kampung atau sesuatu kawasan mesti akan ada yang hisap rokok. Dorang ni tak tahu ke yang rokok ni boleh menyebabkan dorang cium tanah cepat?? Tak paham betul lah aku.


Apa yang ada dengan rokok ni sebenarnya? Orang cakap kalau laki tuh hisap rokok nampak macho. Eh yeke?? Kalau korang tanya aku lah kan, aku sanggup tak jadi macho dari mempertaruh nyawa aku semata-mata nak nampak macho. Aku nak hidup lama lagi weh. Banyak lagi aku nak capai dalam hidup aku. Korang tak takut ke tengok kandungan yang ada dalam rokok ni? Ke korang tak tahu apa yang ada dalam rokok ni? Kalau korang tak tahu, meh aku bagitahu korang. Hah, baca lah apa yang ada kat dalam sebatang rokok ni!


Fuyooo! Macam-macam ooo ada dalam sebatang rokok ni. Takut ooo aku tengok. Ada petrol, tikus, cat, radioaktif. Mak aih, nyamuk pun ada? Boleh kena demam denggi camni gamaknya. Roket pun ada? Ni mesti simbolik nak antar cepat masuk kubur kan? Hahaha. Ni kalau aku hisap rokok ni aku rasa tak lama hidup aku nih. Mati nanti konpem jadi pocong rokok cam gambar kat bawah ni kan? Hohoho.


Satu lagi yang aku tak paham ngan perokok ni. Korang masa beli rokok tu korang tak baca ke apa-apa warning yang ada terpampang kat kotak rokok tu? Aku rasa sekarang ni semua rokok yang ada jual kat kedai-kedai runcit, 7-Eleven, kedai-kedai mamak dan kat mana-mana kedai lagi lah mesti ada warning kat kotak rokok tuh. Kalau dulu ada warning kecik je kat tepi kotak rokok tuh. Tapi sekarang bukan main besar lagi warning tuh kat kotak rokok korang tak perasan lagi ek? Kalau korang tak perasan lagi, meh aku tunjuk kat korang. Hah, tengok lah puas-puas gambar kat bawah ni!



Fuyooo! Korang tak gerun ke tengok gambar-gambar ni? Aku tengok serius terus insaf ni. Takut ooo! Kang elok-elok ada awek nak, dah jadi macam ni awek terus lari tinggalkan kita. Kalau lagi teruk, elok-elok dah kahwin, tak pasal-pasal bini lari ikut laki lain sebab takut tengok keadaan kita. Insaf... Insaf... Tengok gambar ni, teringat aku kat sorang member aku ni. Aku tanya dia, tak takut ke tengok kotak rokok sekrang ni? Korang tahu apa jawapan dia? Dia sendiri cakap dia takut tengok gambar-gambar ni. Pastu dia tambah lagi, yang dia kalau nak beli rokok dia akan pilih kotak yang letak gambar yang tak berkaitan dengan diri dia la. Maksudnya dia hanya akan pilih kotak yang letak gambar yang takkan dia kena akibat hisap rokok macam gambar janin gugur (ni akibat kat perempuan yang hisap rokok). Tahu gak takut perokok ni. Ingat ke macho tak takut mati dah.


Disebabkan rokok ni dah jadi macam trend terkini, so ibu bapa pun macam dah tak kisah dah anak-anak kecik hisap rokok. Aku pernah tengok satu video kat youtube dulu yang ada sorang budak kecik ni selumber je hisap rokok depan orang-orang tua. Aku tak ingat budak tu kat negara mana tapi bukan dari Malaysia lah. Kalau tak Indonesia, budak tuh orang Filipina. Aku tak sure. Malas lah aku nak search balik kat youtube semata-mata nak cari video budak tuh. Tengok gambar kat bawah ni, tak silap aku budak tuh budak yang duk sebelah laki dewasa yang pakai baju kuning tuh. Tak silap aku lah. Tengok, terang-terang ada orang dewasa kat sebelah dia, tapi tak terdetik pun kat hati orang dewasa tuh nak nasihat atau larang budak kecik tuh hisap rokok. Rosak... Rosak...



Ketagihan rokok ni memang serius. Memang ada orang nak berhenti merokok tapi tak dapat. Baru berhenti seminggu dah gian nak cari rokok lagi. Tak paham betul lah aku. Ada sorang kawan aku yang betul-betul dah berhenti merokok. Aku memang respek habis lah kat dia ni. Dia satu-satunya kawan aku yang berjaya tinggalkan rokok dalam hidup dia walaupun melepak bersama kawan-kawan yang merokok dia tetap boleh tahan dari ambil rokok balik. Tapi disebalik dia berhenti merokok ada kisah hitam lah di mana dia kena demam denggi yang sangat teruk yang sebabkan dia tak dapat bangun nak gi kuliah. Nak pergi jumpa doktor pun dia tak larat sampaikan nak ke mana-mana perlukan pertolongan kawan dia. Disebabkan musibah tu, dia berhenti merokok. Memang betul, selagi tak kena penyakit selagi tu la perokok susah nak berhenti merokok. Ada hikmah sebenarnya disebalik penyakit yang datang.


Ada lagi kawan aku yang cuba berhenti merokok. Dia beli rokok elektronik untuk hilangkan ketagihan. Memang awal-awal aku nampak berkesan sebab lepas beberapa bulan dia da tak merokok. Bangga gak lah aku tengok kawan aku sorang lagi berjaya berhenti merokok. Rokok elektronik tu pun dia tak hisap. Lagipun dia sebelum ni bukan lah jenis yang kuat merokok. Ok lah kalau dah berjaya kan. Tapi semenjak dua menjak ni aku tengok dia hisap balik. Tak tahu lah mungkin sebab stress kerja kot dia hisap balik. So apa yang aku nampak sekarang, sekuat mana pun seseorang tuh nak berhenti merokok kalau tak ada kesungguhan yang kuat tak akan dapat tinggalkan rokok. Cuma doa je yang ku dapat tolong. Hmm... Katakan TAK NAK kepada rokok!


Sponsor Links

Learn Photoshop In Just 2 Hours
Master The Basics Of Adobe Photoshop In Under 2 Hours With Easy To Follow Instantly Accessible Online Video Tutorials!
Need to see to believe!
http://www.learnphotoshopnow.com

The CopyCat Cookbooks: Fast Food Recipes
Over 500 Recipes From All Of America's Most Popular Restaurants And Fast Food Chains
Great Sales Page - Great Value - Wide Open Niche!
http://www.fastfoodrecipes.net

Complete Guide To Making Money While You Sleep
330-page EBook (over 115,000 Words)
Absolutely Packed With Info And Ideas On All Aspects Of Making Money While You Sleep!
http://www.money-while-you-sleep.biz/complete-guide.html