Saturday, November 20, 2010

Pizza Hut Kuala Terengganu


Salam semua. Hari ni aku nak bercakap sikit pasal Pizza Hut. Lokasi franchise ni di Kuala Terengganu. Ya, Kuala Terengganu negeri kelahiranku. Aku tak kisah lah negeri kelahiran aku ke mana-mana lah tapi benda yang aku nak cakap ni mengenai keselamatan pelanggan. Tengah hari tadi, aku keluar gi makan pizza kat bandar Kuala Terengganu sebab aku dah janji dengan sepupu aku nak belanja dia makan sempena hari lahir dia. So, aku bawak lah dia makan kat pizza ni.

Okay, sekarang aku tak nak cakap banyak tentang menu apa yang aku makan atau apa yang diborakkan etc etc lah. Sekarang aku nak straight to the point pasal keselamatan pelanggan. Lepas makan sementara tunggu nak bayar kat kaunter, tiba-tiba aku rasa nak ke tandas. So, apa lagi aku terus lah ke tandas. Sampai kat pintu masuk tandas tiba-tiba aku rasa pelik. Eh, aku nak tanya kat mana-mana restoran ada jugak ke tahap kebersihan tandas di ukur sama A, B, C atau D. Setahu aku tahap kebersihan restoran je ada. Dan selama ni aku pergi mana-mana restoran Pizza Hut ke KFC ke McDonald ke mana-mana lah, tak ada pulak label tahap kebersihan tandas ni.


Selalunya apabila kita pergi ke mana-mana restoran atau kedai makan, kita akan dapat lihat tahap kebersihan kedai tersebut dari label yang dikeluarkan oleh Jabatan Kesihatan. Tapi kali ini, aku dapati label tersebut juga digunakan untuk tahap kebersihan tandas. Aku pandang kat dinding, tengok, oh! B je ke? Pizza Hut nama besar kot tak kan lah kebersihan tandas dia B je. Tapi memang betol, kebersihan dia tak teruk cuma kurang bersih. Tambahan lagi, pintu tandas dia. Aku cakap pasal tandas lelaki sebab aku masuk tandas lelaki je. Tandas perempuan aku tak masuk. Memang orang cakap tak leh blah lah pintu dia ni. Kat bawah tu boleh pulak dia cover dengan kepingan besi je. Dah lah buat kerja tak kemas. Habis luka kaki aku di buatnya! Maaf, gambar tak ada nak tunjuk bukti sebab kamera handphone aku gambar tak cantik.


Aku rasa memang wajar lah tandas tu ada label tahap kebersihan. At least, bila orang nak masuk boleh lah nak bajet tahap kebersihan dia. Dan aku rasa, Jabatan Kesihatan perlu perluaskan lagi penguatkuasaan label tahap kebersihan tandas di restoran-restoran atau kedai makan. Dan aku sangat-sangat patut dan WAJIB Jabatan Kesihatan pantau tahap kebersihan di tandas-tandas awam terutama di food court dan stesen bas. Selalunya tahap kebersihan di mana-mana stesen bas amat lah TERUK! Kalau disebabkan dah tak tahan nak buang apa yang tersimpan, aku boleh jamin tak akan ada orang masuk ke dalam tandas-tandas awam ni. Yang aku pelik bin hairan nya lah kan, sekali nak masuk tandas dah kena bayar sekurang-kurangnya 20 sen. Dan ada juga sesetengah tandas awam mengenakan caj sebanyak 30 sen sekali masuk. Duit yang dikutip tu tak kan lah tak boleh nak guna buat beli sabun dan peralatan mencuci tandas kan. Berapa sen lah sangat kalau beli kat Mydin or Giant or Tesco kan. Tak luak nya duit korang tu. Kalau tandas bersih lagi lah ramai orang nak masuk. Nak "bekerja" pun senang, tak ada masalah.

Kepada mana-mana pihak yang membaca coretan aku ni, terutama yang ada kaitan dengan apa yang aku cakap terutamanya pihak pengurusan Pizza Hut cawangan Kuala Terengganu atau kakitangan, harap kesulitan ini dapat diperbetulkan atau dibaiki secepat mungkin sebelum ramai lagi pelanggan yang tercedera ketika keluar dari tandas terutamanya tandas lelaki. Sekian, terima kasih kerana sudi baca luahan perasaan aku yang entah apa-apa ini.

Sponsor Links

Learn Photoshop In Just 2 Hours
Master The Basics Of Adobe Photoshop In Under 2 Hours With Easy To Follow Instantly Accessible Online Video Tutorials!
Need to see to believe!
http://www.learnphotoshopnow.com

The CopyCat Cookbooks: Fast Food Recipes
Over 500 Recipes From All Of America's Most Popular Restaurants And Fast Food Chains
Great Sales Page - Great Value - Wide Open Niche!
http://www.fastfoodrecipes.net

Complete Guide To Making Money While You Sleep
330-page EBook (over 115,000 Words)
Absolutely Packed With Info And Ideas On All Aspects Of Making Money While You Sleep!
http://www.money-while-you-sleep.biz/complete-guide.html